Om Tolkservicerådet
Tolkservicerådet (TSR) bildades 1996 i samband med att tolkförmedlingsverksamheten i Sverige avreglerades och konkurrensutsattes. Innan konkurrensutsättningen hade landets tolkserviceverksamheter stort stöd från Invandrarverket, Tolk- och översättarinstitutet och Kammarkollegiet. Det fanns ett långtgående samarbete kring framtagning av tester och informationsmaterial, tolkutbildning och informationskampanjer mellan dessa myndigheter och kommunala tolkförmedlingar.
Tolkservicerådet bildades för att värna om en fortsatt kvalitetsutveckling även efter konkurrensutsättningen. Målet för rådet har sedan starten varit att skapa bättre effektivitet och ökad rättssäkerhet inom tolkförmedlingsverksamheten samtidigt som man värnar om tolkens rättigheter och arbetsvillkor.
Tolkservicerådet bildades på initiativ av Tolkutvecklingsgruppen (TUTA), där representanter från de fem största tolkförmedlingarna ingick. Verksamheten startades med ekonomiskt stöd från Riksförbundet för invandrarbyråer.
Tolkservicerådet består idag av 20 anslutna tolkförmedlingar. Organisationen fungerar som ett samverkansforum för språktolkservice, i första hand för de offentligt ägda förmedlingarna, men även privata tolkförmedlingar kan ansluta sig till organisationen. Tolkservicerådet är en remissinstans för frågor inom tolkområdet och finns representerade i Kammarkollegiets rådgivande nämnd. Tolkservicerådet arrangerar tolkförmedlar- och chefsutbildningar för sina medlemmar.
Tolkservicerådets arbete består bland annat i att
- utarbeta ”God tolkservicesed” en yrkeskodex för förmedlingsarbetet
- utveckla tester för nyrekrytering av tolkar
- utveckla tester för mätning av kunskapsnivån hos utbildade tolkar
- utveckla datasystem för effektivare förmedlingsarbete
- utveckla branschanpassning av FR2000 Verksamhetsledning – Tolkservice
- utarbeta informationsmaterial
- informera om vikten av kvalitativ tolkservice
- värna om kompetenta tolkar och att ta vara på deras yrkeskunnande